lördag 25 januari 2014

Ullenhags jämförelse imponerar. Inte.

Integrationsminister Erik Ullenhag (FP) gör ett häpnadsväckande uttalande i dagens Svenska Dagbladet:
"- Jag har aldrig träffat någon vuxen man som upplevt att omskärelsen som ett övergrepp. Ingreppet är inte särskilt omfattande och föräldrar har rätt att uppfostra sina barn enligt den tro och tradition som de tillhör. Om vi förbjuder det måste vi också ta upp frågan om det kristna barndopet, säger Erik Ullenhag.
Han är också skeptisk till att Läkarförbundet vill att judar och muslimer ändrar en religiös sed.
-  Majoritetssamhället måste lyssna och acceptera minoriteternas rätt till sina egna traditioner."
Helt oavsett att jag är starkt emot integritetskränkningen i att amputera friska barn på kroppsdelar som är vitala för deras framtida sexuella njutning, kan jag inte dra annan slutsats, än att Ullenhag i något avseende anser att även barndop är ett övergrepp.
Jag är benägen att hålla med om detta.

 




















Dagen
Vad jag anser om omskärelse:
Oskuret är bäst
Veckans knasigaste inlägg i omskärelsedebatten
Cordelia Edvardsson är inte sakkunnig
Vad jag anser om barndop:
Åke Bonnier till storms mot hårtork
Jag har bråkat förr med Ullenhag:
En uniform med religiösa symboler är inte uniform
Bloggen På slak lina:
Hatar Folkpartiet småpojkar? 
Dougherty:
Frisinnade partiet: Könsstympning går an!

2 kommentarer:

Magnus Ahlkvist sa...

Som omskuren vet jag att känslen kan försvinna vid operationen. Om man frågar dem över 50 år är det få som har kvar tillräcklig känsel, nötning mot kläderna gör huden okänslig.
Magnus Ahlkvist

Camilla Grepe sa...

Tack Magnus, det är viktigt att ni som vet berättar.
Camilla