onsdag 5 januari 2011

Sommarvärme på Grönland i november

Jag har 60 cm snö i min trädgård. I likhet med många andra undrar jag vad som pågår. En vanlig kommentar är att "det där med global uppvärmning kan vi glömma efter den här vintern". Tänk om det vore så lätt. Några år på Naturgeografen på Stockholms universitet lärde mig att det nog trots allt krävs lite mer än en flukt genom köksfönstret på det svenska vädret, för att kunna säga något vettigt om det globala klimatet. Men skiter det sig totalt så flyttar jag gärna till Grönland. Den 27 november hade Narsarsuaq + 16,8 grader, vilket var ca en grad varmare än när jag var där sommaren - 81.


SMHI:s klimatdata

Det pågår för övrigt en en intressant debatt på Newsmill efter att Vetenskap och Folkbildning, VoF, utsett Stockholmsinitiativet till årets förvillare. Utmärkelsen har man fått, inte för sin ståndpunkt, utan för sina debattmetoder.

Mer intressant läsning i ämnet på bloggen Piprök
Noll koll här däremot...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack, för lånet av bilden. Klädseln är ursnygg.