torsdag 28 oktober 2010

Gudstjänst för nallebjörnar och dagisbarn i Mora församling

På den internationella teddybjörnsdagen, 27 oktober, ordnade Hans Lundin, präst i Mora församling, en särskild nallegudstjänst i kyrkan.

Gudstjänsten riktade sig till förskolebarn från Våmhus. Alla barn skulle också ha med sig ett eget gosedjur. Hans Lundin anser att "man kan likna nallebjörnen vid kyrkan - nallen representerar trygghet, tröst, vänskap och lite bus, precis som kyrkan."

Jo, visst kan man se likheter. Jag kommer helt osökt att tänka på en nalle som jag vid det här laget klarat mig utan i många år. Den var till slut tämligen skitig, trasig och enögd. Petade man på den rasslade det dessutom ut sågspån ur huvudet.




7 kommentarer:

Patrik sa...

Ännu ett exempel på Grepes kärleksfulla sätt att se på andras åsikter.

Jag undrar: Om det nu är så att Gud inte finns - varför ägnar du 1000% av din blogg till att skriva ned denne icke existerande Gud?

Eller: OM Gud finns (av hela världens befolkning är ateister en fjuttig minoritet), tror du att man finner honom genom att skriva att han inte finns på en blogg?

Eller: Du har bestämt dig för att Gud inte finns, utifrån dina egna premisser och kriterier. Vad för typ av demokrati-, människo- och kärlekssyn utgår du ifrån då du skriver dessa fantastiska blogginlägg? Är det månne så att Grepe är världens mittpunkt?

Camilla Grepe sa...

@Patrik

Tack för ditt kärleksfulla intresse för min blogg, men jag tror inte att jag kan lösa dina problem.

Anonym sa...

Sådan nalle hade jag också inte särskilt rolig.
Inte särskilt roligt heller när dagispersonal tar med sig våra barn till kyrkan för "mys pys och gratis fika".
Vill man inte ställa upp på det så betraktas man som konstig.
Knäppt eller hur?

vänligen, Eva-Marie

Patrik sa...

Det var ytterst ärliga frågor jag ställde till dig, Camilla. Kan du inte svara på dem, är det ju du som har ett problem.
Försök i alla fall.

Mvh
Patrik T

Camilla Grepe sa...

@Patrik

Om gud inte finns, så finns det ändå 2 miljarder människor som tror att han finns. Ett skäl så gott som något att skriva en blogg om religion.

Om gud finns, återstår problemet att ringa in vilken av alla förmodade gudar det är som alltså finns. Sen återstår frågan om varför man ens skulle försöka finna denna gud? Och inte minst: Är bästa vägen dit religion?

Patrik sa...

Bra svar. Riktigt bra faktiskt.
Motfråga: När du nu lägger ned så förskräckligt mycket tid på denna blogg, som definitivt utgår från tesen "om Gud inte finns". Hur kan det komma sig att du är så oförskämt säker - samtidigt som du nyss använde orden "om Gud finns" och "om Gud inte finns"? "Om" ger väl inte tillräckligt kött på benen till att kasta skit på dem som är mer säkra på svaret... eller?

Camilla Grepe sa...

@Patrik
Jag citerade dig. Därav "om...etc".

För övrigt en intressant tankegång du presenterar i sista meningen. Ska jag tolka den som att du - som en av två miljarder med samma (mer) säkra uppfattning i förhållande till min (förmodat mindre säkra?) uppfattning - anser dig besitta åsiktsimmunitet i debatten?