tisdag 27 oktober 2009

Men Mona, vi bara väntar ju på att få jobba!

Mona kisar med ögonen, snörper ihop munnen och lägger huvudet på sned. Så kommer bredsidan: ”Vi äldre kan jobba längre”.
Tack, Mona. Den visste var den tog. Som en välriktad spark mitt i magen. Hur vore det att för ett ögonblick släppa den generation som faktiskt har jobbat hårt ett långt liv och istället rikta uppmärksamheten mot oss andra? Mot oss som utgör en brokiga skara välutbildade och arbetsvilliga i alla åldrar. Vi som inget annat önskar än ett fast jobb där vi i bara farten kan dra in kulor till sjukvården, äldreomsorgen och pensionssystemet? Förutom en ack så efterlängtad, förutsägbar, inkomst till oss själva. Jag anmäler mig frivillig här och nu. Hör av dig så får du mitt CV.


GP

3 kommentarer:

Anonym sa...

Utmärkt vinkling Camilla! Religionsfriheten har blivit helt misstolkad av politiker som inte själva förstår de beslut de varit med om att fatta! Ingen kan blunda för att religioner försöker återta förlorad mark genom religiösa friskolor, men värst är islamisterna som driver på för att implementera religionen överallt i samhällskroppen på gator och torg och i hemmen för först alla muslimer, senare för oss alla. Jag vägrar att medverka till att Sverige utvecklas till ett sådant samhälle för mina barns skull! Svenska politiker VET att de misstagit sig rejält när de verkar inbillat sig att flyktingar genast vid ankomsten och vid beträdandet av svensk mark, jämlikhetsprocessen slår till och alla förvandlas till lättstyrda, ofarliga, jämlika svenskar. NU gör de "folkvalda" allt för att dölja det, går samman och skriker utpekande och anklagande ut FRÄMLINGSFIENTLIG för att SD väckt skräcken hos dem att förlora makt, pengar och en bra pension. Socialdemokraterna får vi naturligtvis dras med ännu ett tag, men om tillräckligt många (taktiska skäl duger) röstar på Sverigedemokraterna så att de blir en verklig maktfaktor i riksdagen och åtminstone kd, c och v försvinner kommer de kvarvarande lärt sig läxan att man som "folkvald" också lyssnar på de som gett uppdraget./Don Corleone

Camilla Grepe sa...

@Don Corleone
Jag ser inte kopplingen till mitt inlägg om Mona, men gissar att du svarar på min presentation av bloggen.

Nej, jag kommer inte att rösta på SD. Jag är liberal. Däremot är däremot ingen hemlighet att jag efterlyser ett mer renodlat liberalt parti än det nuvarande. Folkpartiet dras ännu med sviterna av splittringen 1923 och uppdelningen i liberaler och frisinnade (de senare med hemvist i nykterhetsrörelsen och frikyrkan).

Dagens frisinnade driver på en utveckling där kopplingen mellan etnicitet och religion ska stärkas. Du möter fenomenet i skolan där ett allt starkare inflytande från de kristna kyrkorna motiveras med argument som "vår tradition" och "vårt kulturarv".

Den här utvecklingen är djupt olycklig eftersom den öppnar upp för all form av religiöst inflytande i skolorna. Även islam, eftersom varje eftergift skapar prejudikat. Det sekulära samhället och den sekulära icke-konfessionella skolan som håller religionen på behörigt avstånd, är däremot utmärkta arenor för oss, att lära känna varandra som människor. Titta på barnen. De är i bästa bemärkelse "färgblinda" för etnicitet. Det är ett svek mot dem att då göra dem uppmärksamma på ett religiöst arv. Inte minst som detta ofta förlorat sin relevans när deras föräldrar valt, eller fötts in i, ett liv som sekulär.

ailas sa...

I första hand borde de yngre få ett arbete, annars riskerar de att helt tappa kontakten med arbetslivet. Många ägnar sig redan nu åt riskabelt beteende, med vak- och festnätter.

Det känns som om politikerna helt tappat greppet. Det har man iofs redan anat, men nu kommer det bevis på bevis så fort de öppnar munnen!