söndag 5 april 2009

Välkommen räkneövning i livsmedelsdebatten

Marit Paulsen gör comeback i politiken och släpper samtidigt sin bok ”Lurad av laxen”. Jag har inte läst den ännu, men så mycket har jag förstått som att hon i något avseende bytt sida. Eller varför inte, bara tänkt ett steg till?

För nu har hon, med nyvunnen insikt om sakernas tillstånd (överbefolkningen), börjat argumentera för en effektivare använd- ning av den odlingsmark som faktiskt står till vårt förfogande. Maten må vara aldrig så ekologisk i sig. Om produktionen och hanteringen i det större perspektivet inte är det, får vi vara med och betala i något avseende ändå.

Ekologisk odling har fått närmast religiösa dimensioner på senare år. Och med motsvarande brist på konsekvens och logik hos många konsumenter. Det är antagligen därför man kan se en hel generation av småbarnsföräldrar ruinera sig på ekologiska matvaror samtidigt som de klamrar sig fast vid ett urbant boende. För det är ingen vild gissning att det företrädesvis är café latte-föräldrarna i city som håller eko-industrin på gott humör.

Eller för att illustrera med vad en kurskamrat sa med stort allvar:
”Jag är miljövänlig! Varje helg kör jag ner till mitt torp i Småland och odlar biodynamiska morötter.”


DN

Inga kommentarer: