tisdag 24 mars 2009

Storleken har betydelse!

Nu har tidningen Dagen noterat trenden att Svenska kyrkan, genom att minska volymen på kyrkobyggnaden försöker öka volymen på medlemsantalet...
...eller hur man nu ska tolka det hela?

För den här kyrkan på tio kvadratmeter ser bara ut att vara anpassad till det dalande intresset för Svenska kyrkans aktiviteter. Med sina 20 platser är den visserligen i största laget för en ordinär gudstjänst i medelstor landsortsstad, men den är faktiskt avsedd att öka intresset för kyrkan hos svenska småbarn.

Komplett med glasmålningar, dopfunt och altare, samt en uppsättning små prästkläder och tillbehör, ska barnen här kunna leka dop, bröllop och begravning. Lika barn leka bäst och bestialiska barn leka lik. Vem får spika upp lille Kalle på korset?

Ystads Allehanda

2 kommentarer:

Cynisk Jävel sa...

Hej Camilla! Jag sökte runt lite för att försöka få tag på din mailadress. Då jag inte hittade den vänder jag mig till dig här istället. Jag har tagit upp kampen mot vår skolpastor på en kommunal gymnasieskola i Klippan. Det hade varit spännande att få råd från dig om hur man ska gå till väga för jag har fått höra att det är ett "känsligt ämne" och jag har mött mycket kritik för att jag inte tycker att han hör hemma på skolan. Det hade varit kul att kunna hänvisa till dig och din kamp, dina åsikter och tankar för jag är kallad till ett möte någon gång nästa månad där jag och en till (Hurra!) förväntas argumentera för vår sak. Det vore trevligt om du hörde av dig till min mail HML.andersson@gmail.com! MVH Hanna Andersson

Camilla Grepe sa...

Hej Hanna!

Visst hjälper jag till efter förmåga.

Min mail är camilla.grepe(at)telia.com